O autorze
Na co dzień zajmuję się zarządzaniem sprzedażą oraz rozwojem nowych projektów.

Pracowałem dla inwestorów podczas integracji i restrukturyzacji przejętych spółek (przemysłowe jak i usługowe), doradzałem klientom najbardziej uznanej na świecie firmy konsultingowej w obszarze cen i zwiększania marży, wspierałem powstanie największej w Polsce sieci partnerskiej YouTube, kierowałem finansami w najbardziej znanej firmie PR w Polsce oraz w polskim przedstawicielstwie największego na świecie producenta dużego AGD.

Interesuję się sztuką średniowieczną, gospodarką i wojskowością. W wolnych chwilach aktywny rowerzysta i świeżo nawrócony biegacz.

Blog jest głównie o przemyśle lotniczym i zbrojeniowym, nowych mediach, optymalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstw, polityce cenowej oraz o dystrybucji detalicznej.

Kolejna inwestycja w branży lotniczej w Polsce

Silnik samolotu
Silnik samolotu Rafał Momot
Trzy tygodnie temu została ogłoszona lokalizacja dla nowej inwestycji zagranicznej w Polsce. Tym razem wybór padł na Środę Śląską, gdzie powstanie kosztem 250mln EUR zakład zajmujący się serwisowaniem silników lotniczych i bezpośrednio zatrudniający ponad 500 osób. Inwestycja jest wynikiem współpracy, ogłoszonej już w czerwcu 2015 roku, pomiędzy Lufthansa Technik (spółka z Grupy Lufthansa zajmująca się obsługą techniczną samolotów) oraz GE Aviation (jednostka biznesowa General Electric działająca w branży napędów lotniczych i morskich), które powołały do tego spółkę Xeos.

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnX 2B, a w kolejnych latach również nowego typu GE 9X - stosowanych w największych samolotach Boeing typu 747, 787 Dreamliner oraz 777-X.
Rynek obsługi technicznej samolotów (MRO) rośnie nieustannie od wielu lat wraz ze wzrostem liczby samolotów pasażerskich latających po całym świecie i ma również doskonałe perspektywy wzrostu. W 2015 roku osiągnął globalnie wartość 67 mld USD, a w 2025 roku ma urosnąć o połową i osiągnąć 100 mld USD. Obecna światowa flota 24 tysięcy dużych samolotów pasażerskich, w ciągu kolejnych 10 lat wzrośnie o ponad 40% przekraczając liczbę 34 tysięcy samolotów. Największe wzrosty przewidywane są w Azji Południowo Wschodniej, która z drugiej pozycji wysunie się na pierwszą zamieniając się miejscami z Ameryką Północną. Więcej latających samolotów oznacza zwiększone zapotrzebowanie na ich obsługę techniczną, którą można podzielić na kilka segmentów: utrzymanie liniowe i naprawy samolotów, naprawy komponentów, serwisowanie silników. Właśnie ten ostatni segment ma jeszcze lepsze niż cała branża perspektywy, gdyż urośnie o ponad 2/3 i osiągnie w 2025 roku wartość 47 mld USD. Obsługa techniczna silników jest procesem wykorzystującym zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz potrzebującym wysoko wykwalifikowanych pracowników. Lokalizacja takiego zakładu to również szansa na rozwój wielu innych firm kooperujących i współpracujących z branży lotniczej, która jest w Polsce istotną częścią gospodarki a której ponad 90% produkcji trafia na eksport. Jest to również pierwsza tego typu inwestycja w Europie Środkowo-Wschodniej a zdecydowana większość europejskich zakładów skupiona jest w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii.
Trwa ładowanie komentarzy...